موسسه خیریه نیک گامان جمشید تهران

تشویق خردورزانه‌ و استعدادیابی در حوزه های آموزشی مهارت محور

تشویق خردورزانه‌ و استعدادیابی در حوزه های آموزشی مهارت محور

دکتر اشکان تقی پور، عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور و مدیر عامل موسسه خیریه نیک گامان با اشاره به تشویق و استعدادیابی در حوزه های آموزشی مهارت محور از تجهیز کامل ۳۵ هنرستان در شش ماه گذشته در مناطق کم برخوردار کشور توسط موسسه خیریه نیک گامان خبر داد.

دکتر اشکان تقی پور افزود: موسسه خیریه نیک‌گامان در جایگاه یک موسسه خیریه غیردولتی و غیر انتفاعی و از اعصای حقوقی مجمع خیرین کشور، طرح جامع سلامت و مهارت با پایلوت قراردادن استان سیستان و بلوچستان و تمرکز بر تجهیز کامل ۲۰۰ خانه‌ی بهداشت در روستاهای شهرستان های وسیع کم برخوردارِ تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و همچنین تجهیز کامل  ۳۳ هنرستان در سرتاسر استان سیستان و بلوچستان طی شش ماه  آغاز شد و به پایان رسید.

چهره ماندگار مدرسه سازی سال ۱۳۹۹ کشور افزود: البته این طرح در برگیرنده‌ی ساخت مدارس موسسه که مهرماه ۱۴۰۱ افتتاح پنجاهمین آن طی ۵ سال گذشته در پیش است نمی شود. همچنین ساخت خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت و تجهیز بیمارستان ها از موارد دیگری است که جدای از این طرح موسسه خیریه نیک گامان به لطف خیرین، در سرتاسر کشور انجام می دهد.

تقی پور افزود: اجماعِ مسئولان، فرهنگیان، اندیشمندان و کار آفرینان جامعه بر ضرورت مهارت افزایی دانش محور سبب شده است که نگاه به تحصیلات مبتنی بر مهارت آموزی کاربردی در هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای تغییر یابد و مهارت آموزی حرفه ای مبتنی بر دانش کاربردی سبب کاهش زمان میان اتمام تحصیل در رشته‌ای خاص و ورود به بازار کار و تولید و  تاثیر گذاری جدی در محیط کار و اشتغالزایی می شود.

او تاکید دارد: یک دانش آموخته‌ی علمی و عملیِ مکانیک یا گازرسانی در کارگاه های یک  هنرستان مجهز پس از فارغ التحصیلی از هنرستان آماده‌ی ورود به بازار کار و اشتغال است هر چند که توانایی علمی و قانونیِ ورود به دانشگاه در رشته های مهندسی مکانیک یا مهندسی صنایع را دارد، اما آنچه مسلم است زمان هدر رفته‌ برای اشتغال و توانمند شدن یک فارغ التحصیل هنرستان با شرایط مناسب تحصیلی به مراتب کمتر از زمان هدر رفته‌ برای مهارت آموزی و کسب تجربه‌ی کافی کاری یک دانشجوی رشته‌ی فنی یا یک فارغ التحصیل بدون تجربه کار و بی مهارت کاربردی از دانشگاه است، هر چند که برای فارغ التحصیلان هنرستان ها همواره فرصت ورود به دانشگاه هم وجود دارد.